Tuttavani Matti J. Kalevan upea Colin Archer - pursi, entinen luotsialus Munter, täytti 100 vuotta. Tästä tietysti voi päätellä sen valmistuneen vuonna 1914. Ikä on puuveneelle melkoinen, mutta mainiossa kunnossa paatti on. Oli todella ilo päästä mukaan juhlapurjehdukselle. Niitä on tosin ollut kesän mittaan jonkinmoinen sarja, mutta aina on sattunut esteitä.
Matkan kääntöpisteenä oli Peronsaari, Tampereen kaupungin ulkoilualue toisella puolella kaupungin edustalla avautuvaa järvenselkää. Sama saari toimi tukikohtana ja kuvauspaikkana vuonna 1999 olleessa valokuvaustyöpajassa, jota veti Jukka Schesser. Silloin matkaa tehtiin Matin edellisellä aluksella Murolella. Jonkinmoinen sattuma lienee, että 7 matkalaisesta 4 oli mukana edelliselläkin kerralla, joten nostalgian siipien havinaa oli ilmassa. Muistoja siivitti sekin, että paitsi miehistöä olivat eväätkin melko lailla samaa hyväksi havaittua laatua, sauna sama - ja saunojien jututkin vaikuttivat ihan samoilta kuin edellisellä kerralla, vaikka joku tarina oli jatko-osan saanutkin. Saari sinänsä ei ollut sekään suuremmin vanhentunut edellisestä vierailusta, ei ainakaan niin paljoa kuin retkeläiset.
(Kuuntelin edellisen viikonlopun Kuusamon matkalla äänikirjana R.L. Stevensonin mainion teoksen Aarresaari. Kuten aina äänikirjoissa, hyvä lukija tuo aika paljon lisää tatsia tekstiin, ja tämäkin tulkinta on mainio. Jännitys suorastaan kihisi autossa, eikä torkahtamisen pelkoa ollut. - Aarresaari-teos liittyy tähän blogiin sellaisen aasinsillan kautta, että sen jatko-osa on nimeltään Takaisin Aarresaarelle. Jatko-osa tosin on ilmestynyt noin 50 vuotta myöhemmin kuin alkuperäinen, ja kirjoittajakin oli eri, ymmärrettävästi. Vielä sen verran pitää mainita tuosta äänikirjasta, että viimeisimmän käännösversion on tehnyt Jukka Kemppinen, mikä seikka osaltaan parantaa lukijan tai kuulijan elämystä, kieli on maukasta. Kollega Timon ansiokas bloggaus samalta matkalta kulkee nimellä Paluu Peronsaarelle - siksi siis näin pitkä perustelu... )
Pilviäkin taivaalla toki kulki, mutta eipä niistä haittaa ollut. Taustalla Tampere. |
Kippari, tosin varasellainen, katsomassa horisonttiin. Munterin ohjailu on purjeveneen yleiseen tapaan hiukan vaativaa, koska näkyvyys on peränurkasta osin edessä olevien rakenteiden haittaama. |
Miehistöllä (tai siis naisistolla) oli matkan aikana melko lailla loko-olot - emme onnistuneet edes roiskuttamaana vettä kannelle. |
Taidetta köyhiinkin koteihin - osasto: taiteellisia sommitelmia purjeista. |
Loppuun vielä suuret kiitokset kapteenin lisäksi kaikille mukanaolijoille mahtavasta viikonlopusta! Hieno vene, hieno miehistö, hieno retki!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti